Stichting Het Geleer

Wie is Stichting Het Geleer?

Stichting Het Geleer is de juridische opvolger van Stichting Recreatieoord Heeswijk-Dinther en is ontstaan nadat recreatieoord De Wildhorst en zwembad De Meerdonk werden verkocht aan een andere particuliere eigenaar.

De Stichting ontleent zijn naam aan het gebied(je) tussen de Pater van den Elsenstraat en de Leijgraaf in Heeswijk, dat in vroeger jaren in de volksmond het Geleer heette.

Stichting Het Geleer heeft als doelstelling om de verkregen gelden uit de verkoop te beheren en de revenuën daaruit beschikbaar te stellen als middelen ter stimulering en ondersteuning van sociaal maatschappelijke en sociaal culturele initiatieven in de dorpen van de voormalige gemeente Heeswijk-Dinther. Daartoe heeft de Stichting een speciaal fonds voor sociaal-maatschappelijke en sociaal-culturele doelen ingesteld, waar verenigingen, instellingen en organisaties onder bepaalde voorwaarden een beroep op kunnen doen.

Stichting Het Geleer is tevens eigenaar van de monumentale boerderij aan de Meerstraat 18 in Heeswijk-Dinther, waarin de Stichting Meierijsche Museumboerderij de gelijknamige museumboerderij exploiteert.

Voor meer uitgebreide informatie over de relevante geschiedenis van De Wildhorst en Het Geleer, verwijzen wij u naar de brochure "Van Zandkant tot Geleer", die u kunt vinden onder de link.    Deze brochure is ook te koop voor € 10,00. Daarnaast is een door Heemkundekring De Wojstap uitgevoerd onderzoek naar de geschiedenis van Recreatieoord De Wildhorst te koop voor € 20,00 .  Als u hiervoor belangstelling heeft, neem dan contact op met het secretariaat.

Het bestuur van Stichting Het Geleer in 2014 :

Jan Nelissen                    voorzitter

Mario Sigmans                 vice-voorzitter